Translate

Thursday, July 12, 2012

Kalmte bewaren, hoe doe je dat?

Antwoord op een vraag.
Lezende vrouw als beeld van aandacht
Uit de reactie van een lezer destilleerde ik deze vraag. De reactie bestond niet uit een vraag maar uit de verzuchting dat het veel te vaak niet lukte. Ik kan niet zomaar voorbij gaan aan die reactie zonder te proberen een antwoord te geven op de impliciet gestelde vraag.

Hoe bewaar je je kalmte?
Dat is een kwestie van oefening. Zoals bij alle dingen die met oefenen moet proberen lukt het niet meteen. Daar moet je je niet door laten ontmoedigen. Als je het werkelijk wilt dan zal het je uiteindelijk lukken.

De eerste stap is jezelf er van doordringen dat je de innerlijke vrijheid hebt om zelf je reactie bepalen. Deze gedachte moet als het ware in je vezels gaan zitten. Het helpt wellicht als je voor je zelf een soort mantra opschrijft en die regelmatig hardop reciteert. In de trant van: Ik heb de vrijheid om zelf mijn reactie te bepalen, Ik neem me voor om nooit meteen op iets te reageren maar de tijd te nemen om over mijn reactie na te denken.

Een prachtige oefening is deze: Je gaat met iemand in gesprek en je laat de ander praten. Het is een gesprek dus jij moet natuurlijk ook iets zeggen. Maar begin met luisteren en doe dat goed. Zodra de ander iets zegt waarover je een vraag zou kunnen stellen dan stel je die vraag. Laat merken dat je het antwoord begrepen hebt door een opmerking als Wat leuk! of Wat jammer voor je! of stel nog een vraag naar aanleiding van het antwoord.
Bij deze eerste oefeningen kan je het jezelf wat gemakkelijker maken door sympathieke en positieve vragen te stellen. Ik bedoel geen vragen die kritiek of een waardeoordeel inhouden. In het algemeen is het verstandig om waardeoordelen voor je te houden.

Ook al is het een oefening probeer oprechte belangstelling voor de ander te hebben. Dat is gewoon essentieel in de omgang met anderen.

Wanneer je zelf aan het woord bent en iemand maakt een kritische opmerking, stel dan een vraag: Waarom denk je dat? Wat heeft je op die gedachte gebracht? Luister dan ook goed naar het antwoord.
Ga niet in discussie maar probeer door het stellen van vragen de positie van de ander helder te krijgen. Hou dat vol. Als de ander redelijk is dan komt er snel duidelijkheid en kan je weer verder. Als de ander onredelijk is dan dring je hem of haar met vragen in de hoek. Onredelijke mensen hebben dan geen verweer en jij blijft kalm.


1 comment:

  1. Toen ik vanmorgen uw blog zag dacht ik even dat deze op my sloeg! Zeker toen ik het woord 'verzuchting' zag staan. Was het zo duidelyk? Of ben ik nu te ijdel? In ieder geval dank ik u voor het vervolg op uw vorige blog. Er staat voor mij veel bruikbaars in en ik ga het vanaf nu oefenen! Ik houd u op de hoogte van mijn vorderingen! Alsnog dank!

    ReplyDelete