Translate

Saturday, July 7, 2012

Corrado, mijn exclusieve prive coach

Corrado is een hond.
Corrado is een witte bullterrier. Hij is nu ruim 6 jaar oud. Het eerste wat aan hem opvalt is zijn vrolijkheid en levenslust. Vooral die vrolijkheid is aanstekelijk. Ik noem hem wel eens een wandelend anti-depressivum. Je moet wel vrolijk worden als hij enthousiast om je heen loopt te springen.

Corrado is een soort leermeester.
Omdat hij niet kan praten moet je goed naar hem kijken om erachter te komen wat hij wil of wat er met hem aan de hand is. Dat heeft me leren kijken en gebruik te maken van de non-verbale communicatie, niet door theorie maar gewoon door het te doen en omdat het in zijn geval de enige mogelijkheid is. Ik denk dat het me ook geholpen heeft om beter naar mensen te kijken en niet alleen af te gaan op wat ze zeggen.

Corrado heeft me geleerd wat geduld is.
Bullterriers staan bekend om hun eigenzinnige karakter. Om eerlijk te zijn, de eerste vier jaar was er geen land met hem te bezeilen. Niet dat hij vreselijke dingen deed, welnee, hij was altijd vrolijk en speels maar hij luisterde helemaal niet en ging gewoon zijn eigen gang. Toch had ik het vertrouwen dat het wel goed zou komen en bleef geduldig aan zijn opvoeding werken. In zijn vierde jaar kwam de doorbraak, hij begon te luisteren en te gehoorzamen. De les die ik leerde was: wees geduldig en geef niet op.

Corrado laat zien hoe je moeilijkheden met lastige figuren opvangt.
Als hij een andere hond ziet dan loopt hij enthousiast op hem af. Door zijn stevige lichaamsbouw en stoere houding komt hij op andere honden nog wel eens dominant over. Sommige honden lijken snel door te hebben dat het helemaal geen dominantie is maar andere reageren agressief of bang. Interessant is hoe hij met agressieve honden omgaat. Hij gaat niet in op provocaties zoals gegrom of naar hem bijten maar ontwijkt dat en probeert ze toch tot spelen te bewegen. Lukt dat niet dan draait hij zich om en gaat weg. Tot dusver is het nog niet tot een gevecht gekomen.

Je kan zijn gedrag natuurlijk niet een-op-een met menselijk gedrag vergelijken maar toch valt er wat van op te steken. Zijn vrolijkheid zou je kunnen vertalen naar een positieve levenshouding. In zijn geval zit het gewoon in hem maar wij kunnen er voor kiezen om het leven positief te benaderen. Corrado demonstreert wat vrolijkheid en vriendelijkheid hem opleveren, hij krijgt het dubbel en dwars terug. Een scherp contrast met agressieve en eigenlijk zielige honden die daardoor een miserabel leven leiden.

Hij geeft een goed voorbeeld van hoe je met lastige en agressieve figuren omgaat. Hij laat zich niet in ruzie meetrekken, trekt zich niets van gegrom aan en blijft zichzelf. Hij doet dat onbewust maar wij kunnen daar voor kiezen. Het recept is eenvoudig, laat je niet sturen door provocaties of omstandigheden maar bepaal bewust je eigen reactie.

Maar genoeg gepraat, ik ga met hem wandelen.



3 comments:

  1. Mooi als je je huisdier zo kan omschrijven! En er dan ook nog iets uithaalt waar wij als mensen dan weer iets van kunnen leren. Knap!

    ReplyDelete
  2. Dank je voor je commentaar.
    Toen ik naar een nest jonge bullterriers ging kijken, zat hij aan de overkant van het boerenerf. Ik riep hem, hij had nog geen naam, en hij kwam recht op mij afrennen en sprong zo in mijn armen. Ik was verkocht!
    Eigenlijk heeft hij me als baas uitgekozen.

    ReplyDelete
  3. Mooi, dat schept natuurlyk een sterke band!

    ReplyDelete