Translate

Tuesday, June 12, 2012

Woordenschat maakt je rijker

Wat is dat nu weer? Woordenschat maakt je rijker?
Dat bedoel ik niet in materiële zin, dat je portemonnee er door gevuld raakt, maar je geest wordt er door verrijkt. Trouwens, mensen met een verrijkte geest hebben wel meer kansen in het leven. Kijk maar eens om je heen. Het hebben van een grote woordenschat maakt het leven plezieriger. Je kunt moeilijke verhalen in woord en geschrift gemakkelijk volgen en je kan genieten van de kunstenaars van de taal.

Wanneer je vooruit wilt komen in het leven dan moet je over bepaalde vaardigheden beschikken. Niet alleen vakbekwaamheid in een bepaald beroep maar ook de vaardigheid om goed met anderen te kunnen communiceren. Het is echt in je voordeel wanneer je over een grote woordenschat beschikt

Hoe kom je aan een grote woordenschat?
Iedereen krijgt door zijn of haar opvoeding vanzelf een bepaalde woordenschat mee. De rijkdom ervan wordt bepaald door het milieu waarin je bent opgevoed en de opleiding die je hebt genoten. Je hebt zelf een vrij aardig idee of je een kleine, gemiddelde of grote woordenschat hebt. Wanneer je denkt dat jouw woordenschat wel enige uitbreiding behoeft dan kan je jezelf op een eenvoudige manier helpen.
Koop elke week op zaterdag een kwaliteitskrant (dat moet je natuurlijk niet de Telegraaf nemen die ik lees, want dan kom je niet ver), bijvoorbeeld de NRC. Kies een artikel dat er een beetje moeilijk uitziet en lees dat met grote aandacht door. Houd een woordenboek bij de hand en zoek elk woord dat je niet kent op. Schrijf die woorden op in een schrift of op een stuk papier. Lees daarna het artikel nog eens over voor het begrip. Bij deze lezing gaat het erom dat je snapt waar het over gaat. Je mag spieken met je notities. Gebruik die notities om elke dag een paar nieuwe woorden te leren, heb je er niet genoeg genoteerd zoek dan een paar nieuwe woorden in het woordenboek op.
Tip: om kosten te besparen kan je natuurlijk ook naar een openbare leeszaal gaan.
Luister daarnaast dagelijks een uur naar een goed praatprogramma. VPRO heeft wel goede programma's.
Je kan dit natuurlijk toepassen op een taal die je maar matig beheerst, hoeft niet perse Nederlands te zijn.

Mijn eigen ervaring.
Mijn moedertaal is Engels maar omdat ik Nederland ben opgegroeid was mijn Engelse woordenschat belabberd. Toen ik daar last van begon te krijgen nam ik een abonnement op de Times Literary Supplement en paste bovenstaande techniek toe. Daarnaast luisterde ik elke dag in de auto bijna 2 uur naar de BBC World Service. Binnen een paar jaar was ik weer 100% tweetalig.

No comments:

Post a Comment