Translate

Wednesday, June 20, 2012

Wees de baas over je eigen gedachten

Prikkels bestormen ons.
Reclameboodschappen, nieuws, sport, autorijden, documentaires, films, praatjes op het werk. email, Twitter, zijn prikkels voor ons brein die onze gedachten alle kanten op kunnen sturen. Veel van die prikkels vragen als het ware om een reactie. Er rijdt een bumperklever achter je, pas na een tijdje kun je naar rechts en dan wordt je door die hufter ook nog eens flink gesneden. Wat gebeurt er dan met jouw gedachten? De kans is groot dat je geïrriteerd raakt en inwendig zit te foeteren. Sommigen gaan zelfs tot de tegenaanval over. Nog een voorbeeld, Oranje verliest en iedereen lijkt chagrijnig te zijn, zelfs Prem Radhakishun doet er aan mee. Iemand maakt een insinuerende opmerking tegen je en waar blijven je gedachten dan? Nou ja, genoeg voorbeelden, je snapt wel wat ik bedoel.

Is dat dan erg?
Of jij het als erg ervaart weet ik natuurlijk niet. Maar één ding weet ik zeker: wanneer mijn gedachten constant gestuurd worden door prikkels van buitenaf dan heb ik minder tijd om mijn gedachten te concentreren op de dingen die ik wil bereiken. Ik vind dat niet prettig. Daarom sluit ik me zoveel mogelijk af voor ongewenste prikkels en richt mijn gedachten op de dingen die ik wil doen.
Regelmatig geef ik mij volledig over aan door mij gewenste prikkels zoals een goed gesprek, het luisteren naar muziek, het lezen van een goed boek of het bekijken van een goede film.
Het jezelf afsluiten voor ongewenste prikkels is niet gemakkelijk. Je kunt dat onder de knie krijgen door je dagelijks een tijdje volledig ergens op te richten. Het kan het werk zijn waarmee je bezig bent of een mooie roos waar je naar kijkt. Het gaat erom dat je je gedachten richt op datgene wat je aan het doen bent. Ben je helemaal nergens mee bezig kies dan een onderwerp waarop je je gedachten voor een tijdje volledig richt, Laat je niet afleiden. Doe het dagelijks.

Wat schiet je er dan mee op?
Wat mij het meeste bevalt is het gevoel meester te zijn over mijn eigen gedachten. Wat je na verloop gaat merken is een zekere onverstoorbaarheid, je bent niet meer zo gauw op de kast te krijgen. Je reageert niet meer altijd primair op prikkels maar je bepaalt je eigen reactie, dat geeft je een geweldig gevoel van innerlijke vrijheid. Het bevordert zelfdiscipline waardoor je beter in staat bent om de doelen te bereiken die je voor jezelf stelt.


No comments:

Post a Comment