Translate

Saturday, June 23, 2012

Oranje moet weer naar de top!

Waarom eigenlijk?
Vooruit jongens, er tegenaan!
Ik ben helemaal geen voetballiefhebber dus zou het me eigenlijk niets moeten uitmaken of Oranje nu wint of niet. Toch merkte ik iets vreemds bij mijzelf: ik ergerde me aan het feit dat 10 stuntelaars en 1 huntelaar ons land flink voor schut zetten. Op de voetbalvelden werd ons land vertegenwoordigd door een stel multimiljonairs die niet vooruit te branden waren. Een Belgische krant kopte: Egoland verliest van Legoland! Een briljante vondst die precies de kern van de ellende weergeeft. De wanprestaties van ons nationale voetbalteam doen afbreuk aan onze nationale reputatie. Dat moeten we niet accepteren, Oranje moet naar de top!

Hoe dan?
Het nationale voetbalteam is een nationale zaak. Wanneer we willen dat ons land in ieder geval op sportgebied meetelt en opvalt dan moet er flink aan gewerkt worden. Dat kost tijd en geld. Er zou een nationale club opgericht moeten worden die ons land vertegenwoordigt. Die club heeft eigen vaste spelers en doet mee aan aan de binnenlandse competitie. Ze mogen ons land pas vertegenwoordigen wanneer ze aan de top van het Nederlandse voetbal staan. Het moet een club zijn die eigen spelers opleidt en meerdere teams heeft die op verschillende niveaus spelen. Of dit allemaal binnen de bestaande regels kan weet ik niet, maar waar een wil is, is een weg.

Wat gaat het kosten? Wie betaalt het?
Lappen die 14 euro mensen!
Het jaarverslag 2009/2010 van Ajax vermeldt een bedrag aan exploitatiekosten van € 82.632.000, een kleine 83 miljoen euro dus. Blijkbaar is dit bedrag niet toereikend om Ajax in zijn oude glorie te herstellen. Als we als voetbalnatie internationaal willen meetellen dan is 83 miljoen niet genoeg. Laten we eens beginnen met 250 miljoen. Dat lijkt veel maar per hoofd van de bevolking is dat ruim 14 euro per jaar. En het levert meer op dan de 250 miljoen die de scholengigant Amarantis jaarlijks verjubelde.
Elke voetballiefhebber zou toch wel 14 euro kunnen missen. Als het zover zou komen, dan zou ook ik als voetbalhater, mijn bijdrage aan het nationale belang willen leveren. Het bedrijfsleven heeft ook belang bij een sterk Nederlands imago en laat de KNVB eens in de buidel tasten. Tenslotte zou ook de staat, gezien het nationale belang, een bijdrage moeten leveren.

Vooruit jongens, er tegenaan!

No comments:

Post a Comment